Bedre Byggeprocessers tilgang til organisationsudvikling har fokus på at få virksomhedens strategi til at virke. Det betyder med andre ord at virksomhedens medarbejdere udviser den adfærd, som skaber resultater og er i tråd med virksomhedens værdier. Det lykkedes sjældent. Det kan der være forskellige årsager til:

  • Medarbejderne kan ikke omsætte strategien til daglige handlinger
  • Organisationens rammer og kultur modarbejder strategien
  • Medarbejderne har ikke kompetencerne til at eksekvere strategien

Organisationsudvikling begynder med at identificere hvorfor strategien ikke får sin fulde effekt. Og slutter når hullet mellem strategi og daglig adfærd er lukket.

 

Organisationsudvikling – Tre indsatsområder

FRA STRATEGI TIL   ADFÆRD

Første skridt er at inddrage medarbejderne i at oversætte strategien til konkret adfærd i hverdagen. Der opstilles mål som gør det let for medarbejderne at prioritere og vurdere hvilken adfærd som giver mest værdi for virksomheden.

FRA ORGANISATION TIL ADFÆRD

Her bruges adfærdsdesign til at sikre produktive organisatoriske rammer som påvirker kultur, vaner og adfærd.  Der arbejdes med interne processer og procedurer i samspillet med medarbejdernes hverdag.

FRA KOMPETENCE TIL ADFÆRD

Kompetenceafklaring er oftest første skridt. Derefter arbejder med konkret opkvalificering af medarbejdernes kompetencer Både de bløde og hårde er i spil. Og både de individuelle og teamets kompetencer er i fokus.